
Notre Dame Law School Notre Dame Law School 

NDLScholarship NDLScholarship 

Journal Articles Publications 

1993 

New York Times Co v Sullivan: the 'Actual Malice' – standard and New York Times Co v Sullivan: the 'Actual Malice' – standard and 

editorial decision-making editorial decision-making 

Geoffrey Bennett 

Russel L. Weaver 

Follow this and additional works at: https://scholarship.law.nd.edu/law_faculty_scholarship 

 Part of the First Amendment Commons, Law and Society Commons, and the Litigation Commons 

https://scholarship.law.nd.edu/
https://scholarship.law.nd.edu/law_faculty_scholarship
https://scholarship.law.nd.edu/ndls_pubs
https://scholarship.law.nd.edu/law_faculty_scholarship?utm_source=scholarship.law.nd.edu%2Flaw_faculty_scholarship%2F1498&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
https://network.bepress.com/hgg/discipline/1115?utm_source=scholarship.law.nd.edu%2Flaw_faculty_scholarship%2F1498&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
https://network.bepress.com/hgg/discipline/853?utm_source=scholarship.law.nd.edu%2Flaw_faculty_scholarship%2F1498&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
https://network.bepress.com/hgg/discipline/910?utm_source=scholarship.law.nd.edu%2Flaw_faculty_scholarship%2F1498&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages


New York Times Co v Sullivan:
the 'Actual Malice' - standard and
editorial decisionmaking
Russell L. Weaver and Geoffrey Bennett

In New York Times Co v Sullivan,' the United States
Supreme Court extended First Amendment guaran-
tees to defamation actions.2 Many greeted the Court's
decision with joy. Alexander Meikljohn claimed that
the decision was 'an occasion for dancing in the
streets.' He believed that the decision would have a
major impact on defamation law, and he was right.
After the decision was rendered, many years elapsed
during which 'there were virtually no recoveries by
public officials in libel actions.'"

The most important component of the New York
Times decision was its 'actual malice' standard. This
standard provided that, in order to recover against a
media defendant, a public official must demonstrate
that the defendant acted with 'malice.'" In other
words, the official must prove that the defendant
knew the defamatory statement was false or acted in
reckless disregard for the truth.6 The Court adopted
this standard because it felt that free and robust
debate inevitably generates erroneous statements,
and that some degree of error must be tolerated
in order to provide 'breathing space' for free
expression.'

In recent years, the actual malice standard has been
the subject of much controversy. Libel litigation in
the United States is on the increase,' and defamation
awards have grown larger.9 As Professor Richard
Epstein of the University of Chicago Law School
recently observed 'the onslaught of defamation
actions is greater in number and severity that it was
in the "bad old days" of common law libel, as is
evidenced by data collected by the Libel Defense
Resource Center, which shows a steady increase in
defamation suits notwithstanding New York Times."'

Not only has libel litigation continued, it has
become increasingly expensive. The expense is due,
in part, to the fact that the actual malice standard
encourages plaintiffs to seek extensive discovery of
editorial decisionmaking processes." This discovery,
which is the only way to determine whether the
defendant acted knowingly or recklessly, is very
expensive. In Herbert v Lando,12 discovery lasted for
eight years and cost CBS between $3 million and $4
million in legal fees.13 Based on such statistics, some
commentators have argued that the Court should
provide even greater protection to newspapers and
broadcasters including, possibly, a ban on libel suits
by public officials. 14

But there are opposing views. It is possible, for
example, to argue that the New York Times decision

provides too much protection to the media. British
defamation law is significantly more restrictive than
US law. Indeed, after the New York Times decision
was rendered, English politicians considered whether
to adopt a similar standard and declined to do so.'
They felt that the actual malice standard was unneces-
sary, and they left in place existing law which allows
plaintiffs more easily to recover against media defen-
dants than in the United States.'" As a result, British
plaintiffs have been able to recover substantial judg-
ments against newspapers and broadcasters. Never-
theless, the British press seems to be free and robust.
England has plenty of newspapers, including tabloids
and scandal sheets. Moreover, throughout Britain,
there seems to be more concern about the need to
control the press, in an effort to prevent 'irresponsible
journalism,' than there is about the need for an actual
malice standard.

The British situation raises questions about the
need for an actual malice standard in the US. This
question is not purely academic. If the standard is
not necessary, then a strong argument can be made
for eliminating it. Every defamation case involves
tension between the national interest in free speech,
and the state interest in providing redress to those
who have been defamed." The Supreme Court
recognised the existence of these conflicting interests
in Gertz v Robert Welch, Inc:` where it was said,
'[W]e believe that the New York Times rule states an
accommodation between [free speech concerns] and
the limited state interest present in the context of libel
actions brought by public persons."9 If the actual
malice standard is not essential to insure 'breathing
space' for free expression, then it should be
eliminated.

In an effort to explore these conflicting views of the
New York Times decision, this article compares how
the British media functions under Britain's more
restrictive defamation laws with how the US media
functions under the actual malice standard. It does so
based on interviews with reporters, editors, defama-
tion lawyers, and others involved in the media in an
effort to understand how they decide which stories to
publish, and to gain some understanding of how libel
laws affect editorial decisionmaking.

I. The New York Times assumptions
The actual malice standard was based on a complex
set of assumptions. In the New York Times decision,

MEDIA LAW & PRACTICE, Vol. 14, No. 1, 19932



the Supreme Court began by emphasising the
'profound national commitment to the principle that
debate on public issues should be uninhibited, robust,
and wide open,' and recognised that such debate may
well include 'vehement, caustic, and sometimes
unpleasantly sharp attacks on government and public
officials.'20 Nevertheless, the Court concluded that
freedom of discussion is critical to the effective
functioning of the political process.21

The Court's decision was, no doubt, heavily
influenced by the nature of the case before it. The
New York Times case arose during the 1960s, and
involved an advertisement complaining that public
officials had acted in a racially discriminatory
manner.2 2 The Court readily concluded that the
advertisement came within the scope of public
debate: 'The present advertisement, as an expression
of grievance and protest on one of the major public
issues of our time, would seem clearly to qualify for
the constitutional protection.'23

The Court's decision to extend constitutional
protection to defamation actions was revolutionary.
Prior to the Court's decision, states had been free to
define the nature and basis of defamation liability.24

The New York Times decision did not deprive them of
this power, but it placed constitutional limits on the
scope of their power. The Court suggested that public
officials must be willing to endure a level of criticism:
just as judges must be 'men of fortitude, able to thrive
in a hardy climate,'25 'surely the same must be true
of other government officials, such as elected city
commissioners.'2 6 In addition, they must endure a
certain amount of 'erroneous statement' about their
conduct: a degree of error is 'inevitable in free
debate'" and the Constitution must protect some of
these errors in order to provide adequate 'breathing
space' for free expression.28

Based on these assumptions, the Court held that,
even though Alabama's libel law contained a 'defense
of truth,' this defense was not enough. It did not
provide sufficient protection for erroneous state-
ments:29 'A rule compelling the critic of official
conduct to guarantee the truth of all his factual
assertions - and to do so on pain of libel judgments
virtually 'unlimited in amount - leads to ... "self-
censorship." '30 The Court believed that, with a
defense of truth, Alabama would deter false speech,
but it might also deter true speech and dampen the
vigour of public debate:

'Under such a rule, would-be critics of official con-
duct may be deterred from voicing their criticism,
even though it is believed to be true and even though
it is in fact true, because of doubt whether it can be
proved in court or fear of the expense of having to do
so. They tend to make only statements which "steer
far wide of the unlawful zone." Speiser v Randall,
supra, 357 US, at 526, 78 SCt at 1342, 2 LEd 2d 1460.
The rule thus dampens the vigor and limits the variety
of public debate. It is inconsistent with the First and
Fourteenth Amendments.'

The Court then articulated the actual malice

standard, holding that 'neither factual error nor

defamatory content suffices to remove the constitu-

tional shield from criticism of official conduct' and

'the combination of the two is no less inadequate.'32 In

order to recover a plaintiff must demonstrate that the

plaintiff acted with 'actual malice':

'The constitutional guarantees require, we think, a
federal rule that prohibits a public official from

recovering damages for a defamatory falsehood relat-

ing to his official conduct unless he proves that the

statement was made with "actual malice" - that is,
with knowledge that it was false or with reckless

disregard of whether it was false or not.'3 3

II. English defamation law

British defamation law is inconsistent with many of
the fundamental principles articulated in the New
York Times decision.

A. Standards governing damage awards against
media defendants

Britain provides limited protection to the press and
media when they criticise governmental officials. In
order to recover, plaintiffs need only show that the
press or media made defamatory statements that
referred to them, or even that reasonable people
would regard the language as referring to the plain-
tiff.34 In theory, an additional requirement exists -
that the statements must have been maliciously
published. But this requirement is, in the words of a
leading commentator, 'purely formal.' 'Though the
word [maliciously] is usually inserted in the plaintiffs
statement of claim, no one takes any notice of it
at trial except for the purpose of inflating damages
where there has been spite or deliberateness.'

The media and press do have a privilege of fair
comment.36 But the scope of this right is severely
limited; it protects only assertions of opinion, and not
assertions of fact. This is an important distinction. If,
for example, the press believes that the Government
has been involved in illegal or improper conduct,
proceeds cautiously in gathering its evidence, and
accuses governmental officials of misconduct, it still
might be held liable in defamation if its factual asser-
tions are incorrect. Britain recognises privileges other
than fair comment, but virtually all of them require
that all reporting be fair and accurate."

From time-to-time, those in the British press and
media have called on British officials to adopt what
they refer to as the 'Sullivan defense.' For example,
following the announcement of a large defamation
judgment against a media defendant, an editorial in
The Financial Times pointedly argued that the
Government should provide the press with greater
protection:

'[T~he observer of the English libel scene may reason-
ably cast envious eyes across the Atlantic, for US law
relating to libel suits is much more solicitous about

MEDIA LAW & PRACTICE, Vol. 14, No. 1, 1993 3



press freedom and less protective of the defamed than
is English law. US laws require private plaintiffs
to prove at least that the defendant publisher has
been negligent with respect to the falsity of the word
used ...

English law has so far made only a half-hearted
attempt to cope with the problem of inaccuracies in
reporting by newspapers. Section 4 of the Defama-
tion Act 1952 is an exception to the rule that whoever
libels another is strictly liable unless he proves the
substantive truth of his statement, and incorporates
the notion of unintentional defamation. But the pro-
vision is cumbersome in its phraseology and has in
practice been resorted to very infrequently.

Without a more generous application of the prin-
ciple that there should be no legal remedy if the libel is
unintentional, the press in England will continue to
be vulnerable to constant and expensive litigation. If,
as is expected, the Court of Appeal sends the Private
Eye case back for a fresh assessment of damages, it
will at least give an impetus for reform of the libel
laws, to the general benefit of publishing.'

In another editorial in The Financial Times, a
journalist argued that 'instead of resisting legislative
proposals recently prompted and designed to protect
the individual from the outcrop of irresponsible
journalism, the Government would do better to
ensure the proper balance between the public right to
freedom of the press and the rights of the private
citizens. '3

But the British Government has generally been
unresponsive to these pleas. In a 1991 report, the
Supreme Court Procedure Committee reviewed
British defamation law,40 and considered whether
England should adopt the Sullivan defence.4' It did so
at the prompting of the British media,42 and it did so
with full recognition that the Sullivan ddfence 'has led
to a fundamental distinction between defamation
law, as applied within that jurisdiction [the US], and
its English counterpart.'4 3 But the Committee decided
not to recommend in favour of the Sullivan defence.
In its view, adoption of such a defense would
encourage 'irresponsible' journalism:

'Standards of care and accuracy in the press are, in
our view, not such as to give any confidence that a
"Sullivan" defence would be treated responsibly. It
would mean, in effect, that newspapers could publish
more or less what they like, provided they were
honest, if their subject happened to be within the
definition of a "public figure." We think this would
lead to great injustice. Furthermore, it would be quite
contrary to the tradition of our common law that
citizens are not divided into different classes. What
matters is the subject matter of the publication and
how it is treated, rather than who happens to be the
subject of the allegations.'"

In the Committee's view, 'the media are adequately
protected by the defences of justification and fair
comment at the moment, and it is salutary that these

defenses are available to them only if they have got
their facts substantially correct.'45

B. Damage awards

Because Britain does not have an actual malice
standard, British politicians and public figures have
been quite successful in their efforts to bring defama-
tion actions against the press and media. In 1987,
a senior conservative politician, Norman Tebbit,
brought suit against the BBC for attributing to him
the statement, 'Nobody with a conscience votes Con-
servative.'46 He also brought suit against Mr
Lawrence Knight, President of the National Union of
Mineworkers, for making the same statement.47

Against the BBC, Mr Tebbit received £2,000 plus
costs."

In 1986 five Conservative Members of Parliament
brought suit against the BBC for allegations made in
its Panorama programme.49 The allegations linked
the MPs to extreme racist groups that were allegedly
trying to infiltrate the Tory Party.o In the pro-
gramme, the BBC used pictures of the National
Front, of Nazi regalia, and of music associated
with fascism." The BBC settled the suits. Two MPs
received approximately £300,000 in damages and
legal fees plus an apology.5 2 The other MPs received
undisclosed sums.53

Even though the suits listed above involved
substantial sums, each seems relatively modest
in comparison with Mr Jeffrey Archer's judgment
against The Star newspaper. Mr Archer, a famous
author and playwright, was also a Deputy Chairman
of the Conservative Party.54 The Star alleged that he
had paid a prostitute £70 to have intercourse with
him.5 Mr Archer sued The Star and won £500,000.
This amount was a record for a defamation action in
Britain.56

But Mr Archer's record did not last long. A
short time later, Mrs Sonia Sutcliffe was awarded
£600,000 in a libel action against Private Eye.5 This
award included both compensatory and punitive
damages. Private Eye alleged that Mrs Sutcliffe, the
wife of the 'Yorkshire Ripper,'" had been paid
£250,000 by The Daily Mail to publish an account of
her married life with Mr Sutcliffe.5 9 Interestingly,
even though the story was inaccurate, Private Eye's
counsel later alleged that it had some elements of
truth. He claimed that Mrs Sutcliffe had been paid
£25,000 by The Daily Mail in a roundabout way,
although he failed to specify the motive for the
payment."0

III. The effect of Britain's defamation laws
How do Britain's libel laws affect the press and
media? Based on The New York Times decision, and
its discussion of the need for an 'actual malice'
standard, one might expect the British press to be
fairly timid as compared to the US press. There is no
'breathing space' for errors. The threat, indeed the
fact, of large judgments (e.g. the Archer and Sutcliffe
judgments) should have a chilling effect on the

MEDIA LAW & PRACTICE, Vol. 14, No. 1, 19934



newspapers and broadcasters. But does the theory
comport with reality?

A. At first glance: a robust media

At first blush, the British press and media seems to be
remarkably robust. Britain has several recognised
quality newspapers including The Guardian, The
Independent, and The Times. Britain also has an array
of popular tabloids including The Daily Star, Daily
Mirror, Sport, Sunday Sport, Sun, and News of the
World. Papers such as The Daily Mail and Express
could be said to occupy an intermediate position
leaning towards the quality end of the market.

Britain also has Private Eye magazine, a satirical
magazine which often takes on the British Royal
Family, as well as politicians and others who might
be regarded as members of the establishment.
American National Public Radio has observed of it
that, 'Reputations are rubbished with glee, official
hypocrisy exposed with delight.'1 NPR went on to
state that: '[E]ven though it [Private Eye] still looks
like it's laid out by badly hung-over undergraduates,
it has become an institution, the gadfly buzzing the
heads of state.'62

Despite Britain's restrictive libel laws, the British
press frequently makes hard hitting allegations
against British politicians and public figures. Illustra-
tive is the following article that was published in
Private Eye:

'The arrogant, picket line crossing Labour member
for Sheffield Attercliffe, Clive Bates, is a 42-year old
bachelor and pro-professional politician who, like so
many MPs in the People's Party, has never had to
endure the sweat of a job in the real world outside
politics.'

In becoming a powerless backbencher, however,
Bates has suffered a humiliating fall from grace after
spending five years as leader of Sheffield city council.
But that is nothing to the humiliation poll taxpayers
have endured during his tenure as head of Britain's
fourth-ranked provincial local authority.

Bates managed to achieve everything the Tories
warned would follow a Labour general election
victory: gross financial mismanagement engineered
by a blundering executive setting high taxes with little
return for the public, accompanied by the usual
dollop of spineless but 'worthy' posturing. It was no
coincidence that Sheffield hosted Labour's ill-fated
Nuremburg victory rally nine days before it lost the
general election.63

British newspapers such as Private Eye also publish
accusations about non-politicians." In the same issue,
Private Eye published the following:

'Who is the most avaricious lawyer in London? Just
when it seemed the Peter Carter-Fuck Award for
Most Outrageous Costs Charged in a Libel Action
would be snatched by Mr NA Chapman, a partner at
Pukka solicitors Frere Cholmeley, the award's
eponymous founder has bounded in with a late but
devastatingly inflated bid.'65

Similarly hard-hitting articles can be found in other

newspapers. In a recent article, The Daily Mirror

claimed that a 'Devil-worshipping sex fiend dubbed
the Mongol Warrior was being hunted last night over

the murder of gentle barmaid Harvell.'66

The British tabloids give virtually unceasing atten-
tion to the British Royal Family often portraying it
in an unfavourable light. For example, The Sun

reported on a book about the marriage of Prince
Charles and Princess Diana:

'The 158-page book by Andrew Morton is
described as "shocking" because it tells the truth.'

Charles is portrayed as uncaring and unloving, both
as a husband and as a father to sons William and
Henry.

The book contains details of an alleged suicide
attempt by the Princess, and fresh information about
Charles's friendship with Camilla Parker Bowles.'7

Moreover, in publishing these allegations, some
papers seem relatively unconcerned about the threat
of defamation suits. National Public Radio described
Private Eye as follows:

'While Private Eye has earned respect for its investi-
gative journalism, it's also been roundly criticised for
some fairly shoddy practices - among them, printing
as fact gossip and rumour. Editor Ian Hislop frankly
admits that he takes a rather cavalier attitude to the
concept of fact checking.'68

Since the British press publishes fairly hard-hitting
articles on a regular basis, it might seem that Britain's
failure to adopt an actual malice rule has had no real
effect on the British press. British newspapers may be
subject to libel actions from time-to-time and they
may end up on the wrong end of judgments or settle-
ments, but they appear not to be profoundly affected
by such judgments or settlements. On the contrary,
they seem to carry on in a remarkably robust fashion,
and to regard libel actions as a business hazard that
must be accepted as a cost of doing business rather
than as a significant restriction on their coverage.

Some British editors go so far as to suggest that the
US press is, itself, far too timid. Ian Hislop, editor of
Private Eye, flatly stated in a recent interview that:

Hislop: The Americans are always very keen on fact
checking. I've had a lot of lectures on fact checking.
Goldfarb: What have they said?
Hislop: They say, 'You really should get a lot of
interns and have them sit in a row and go through
every piece and ring people up and say, is this true?'
There is a problem in the area we work in - which is a
fairly grey area, the area of printing stories which
people don't want printed about themselves - is that
they will say, 'No, it isn't true.'9

So, based on a preliminary analysis, one might
question whether the New York Times decision was
correctly decided. The British experience seems to
indicate that an actual malice standard may not be
necessary to a free press. Indeed, the British
experience might suggest that, even without such a
standard, the press can be fairly robust and aggres-
sive.

MEDIA LAW & PRACTICE, Vol. 14, No. 1, 1993 5



B. Probing deeper

But is this view of the British press accurate? Do
British editors really feel free to make hard-hitting
allegations? Or is the image of a free and robust press
and media somewhat deceiving? In an effort to ascer-
tain the impact of Britain's libel laws, we conducted
extensive interviews with newspaper reporters,
editors and defamation lawyers in both the United
States and Britain.

The interviews suggested that the appearance
projected by the British media is, at best, misleading.
The British media frankly admits that defamation
laws have a significant impact on its coverage. Every
British editor and defamation lawyer we interviewed
expressed serious concerns about the state of British
law. A company solicitor felt that British law gave
plaintiffs an 'easy run' by making papers 'guilty
[of defamation] until proven innocent.' One editor
complained that even quite small errors could lead to
judgments." Thames Television's counsel suggested
that defamation cases are high risk because juries
almost always find against media defendants,72 even
though only the strongest cases are ever litigated.7 3

Thames' counsel also complained that defamation
cases often result in relatively large judgments.
Although in Britain damages in personal injury cases
are restricted to broadly conventional sums based
upon previous awards no similar restrictions apply in
defamation cases. This produces the anomaly that,
even though a plaintiff who suffers personal injury
might recover, say, f50,000 for a serious injury, the
same person might receive as much as f500,000 if he
or she is defamed. This situation is partly a reflection
of the different ways the two types of action are dealt
with in England procedurally. Personal injury cases
are now invariably tried by a judge sitting alone with
experience of litigation and with systematic access to
information on earlier awards. In contrast, defama-
tion is one of the few areas in civil law where juries are
still the norm. Not surprisingly it has been commonly
advocated over the years that even if the law of
defamation is to be retained, the use of juries might
be curtailed in the interests of costs and consistency.

British newspapers and broadcasters receive fairly
large numbers of defamation complaints. Even
quality newspapers, which are less inclined to
sensationalise, regularly receive letters from solici-
tors regarding their coverage. These letters can
average two or more per week.74 If the paper or
broadcaster feels that a statement was inaccurate, it
will usually offer to retract the statement and may
offer to pay a small amount of damages. Some
papers make such retractions in response to about
one-third of the letters they receive.76 Of course, some
matters cannot be settled and result in litigation,
something which occurs about ten per cent of the
time.77

Two recent studies have cast further light on the
operation of the law of defamation and the press,
although they each deal with rather different aspects
of the inter-relationship.

A survey of the law of libel by The Guild of British

Newspaper Editors has been conducted in relation to

regional newspapers." The fact that 80 per cent of
those replying to the Guild's questionnaire were
weekly or bi-weekly publications, and that 38 per cent
were papers that were distributed freely, indicates
that it was concerned with a somewhat different
segment of the market than is dealt with by the
national dailies. One might surmise that it is an area
where litigation was, if anything, less to be expected.
Even so, although most respondents reported either
no increase, or only a slight increase in the level of
complaints received, a trend was noted of com-
plainants being more likely to consult a lawyer in the
first instance rather than approaching the newspaper
directly. Interestingly the major source of complaint
was said to be court reporting with the result that,
although a majority had maintained their level of
court reporting, approximately ten titles had chosen
to reduce their coverage of this area. Thirteen titles,
seven per cent of the sample, had received libel writs
during 1991 although none proceeded to trial. Of the
actions which were settled, the highest payment was
L20,000. One quarter of those replying said that they
sought pre-publication advice more frequently in
1991 than in previous years.

A recent survey by professor Soothill has examined
the way the press itself reports libel cases.79 He con-
cludes that, 'the use of the libel laws seemed quite
pervasive.' This may well be because of the paradox
which he identifies that, 'the law of libel has a
curiously symbiotic relationship with newspapers.
In part, it helps to control newspapers but also, in
spectacular cases, it helps to sell newspapers.'" The
spectacular cases might also be expected to enhance
public awareness of libel as well as raising or
maintaining expectations of its utility to individuals.

In the past, at least one practical restraint on bring-
ing a libel suit has been the high cost of doing so
coupled with the unavailability of Legal Aid. This
remains the case but to some extent this state of
affairs may be outflanked by the decision in Joyce v
Sengupta.1 This case now makes clear that a plaintiff
may instead bring an action for the tort of malicious
falsehood, for which Legal Aid is available. It is not
entirely clear what damages may properly be
recovered in this action, and in particular whether the
damages recovered could approach those available
for defamation. Nevertheless, it is a decision which
appears to open the door to more, rather than less,
litigation against newspapers.

It is therefore difficult in the light of all of this not to
believe that the law of defamation has had and will
have a dramatic effect on the functioning of British
newspapers and broadcasters. Mr Hislop, who
expressed such flippancy about fact checking, has
been seriously affected. As noted earlier, Private
Eye, suffered a f600,000 judgment in the Sonia
Sutcliffe case. Following the judgment, Mr Hislop
expressed concerns about the ruinous nature of the
judgment in an interview with Morning Edition:

Bob Edwards: Private Eye has a circulation of
about 200,000.

Mr Hislop: That's right.

MEDIA LAW & PRACTICE, Vol. 14, No. 1, 19936



Bob Edwards: 'Can you begin to afford this kind of
settlement?

Mr Hislop: No, obviously not.82

Nevertheless, Mr Hislop expressed optimism that his
readers would help bail him out:

Bob Edwards: You're trying to raise the money to
cover this, aren't you, right now?

Mr Hislop: Yes, and we are desperately trying to
get our readers to cough up.

Bob Edwards: And how's that going?
Mr Hislop: Well, there's a lot of money coming in,

which is very good news. I am hopeful we're going to
raise it and I am hoping that we will win our appeal on
the grounds that this is a perverse award. But I'm not
sold on the fact that the law will bail us out. I have
very little confidence in the law. I have a feeling that
our readers might be more reliable than the workings
of the legal system.83

At present, Private Eye continues to publish.
The threat of defamation actions affects day-to-day

news coverage. As a rule, the media finds that the
most efficient way to avoid retractions and damage
settlements is by acting with extreme caution. News-
papers and broadcasters can insure themselves
against defamation losses, but few find it feasible to
do so.8 4 Insurance is often expensive," and usually
carries a very high deductible or excess.86 So, all
publishers find that the best way to protect them-
selves is through careful reporting.

But the thoroughness of the review process is start-
ling. Most newspapers and broadcasters have teams
of lawyers who review each day's paper or pro-
gramme for material that might be defamatory. The
Guardian, for example, has several lawyers who
review each day's paper before it is published." The
Times has an in-house staff of three solicitors who
perform this task, and also employs a barrister who
comes in during the evening to make spot checks."
Thames Television has two lawyers who spend up to
seventy per cent of their time on defamation issues."
These two lawyers cannot review all programmes, but
they try to review as many as they can, and they make
a special point of reviewing high-risk investigative
programmes.90

If a lawyer flags an article as potentially defama-
tory, a secondary review process is then triggered.
At most newspapers, editors (and sometimes
lawyers) meet with reporters who wrote the story in
an effort to determine the basis for allegations.9 1

Throughout the process, the focus is on legal
sufficiency.9 Counsel for News International stated
that he focuses on three basic issues: (1) Is the state-
ment true? (2) Can he prove it? (3) Is the person
mentioned likely to file suit?93 Other organisations
use similar criteria.94

All media organisations indicated that, as a matter
of journalistic ethics, they did not want to print or
broadcast anything that is untrue. But all stated that
they were not able to publish everything that they
believed was true. Most focused on whether, if their
organisation was called on to account for a story, it
would have legally admissible evidence with which to
defend itself.95 At Thames Television, one of the

solicitors meets with the editor and reporter in an
attempt to determine the basis for any allegations that
are made. This is a cooperative process under which
the solicitor tries to understand and accommodate the
needs of programme makers.6

But the process is also pragmatic. Editors consider
whether, even if evidence is admissible, the sources
are willing to go 'into the box' and testify. Editors
might be reluctant to rely on evidence learned from a
source that they cannot expose,97 or who is likely
to go 'wobbly.'" Editors will also consider whether
information was learned under the 'lobby system,'
and is therefore deemed to be off the record." Editors
might also consider whether the subject of the article
is someone who is likely to sue.""' Some individuals
are particularly litigious. As to these individuals,
editors are less inclined to take risks.101

After considering this melange of factors, editors
decide whether to publish. This decision is often a
'team' decision involving the editor and the reporter
as well as, perhaps, the head of the department.102

This process can produce a variety of results.
Although editors sometimes decide to scrap a piece,'3
this option is rarely chosen.104 More commonly,
editors try to save a piece by rewriting or altering in a
way that will limit their exposure.o'0 In rewriting a
piece, editors may delete segments that are not legally
supportable,106 present the subject in a more balanced
fashion,"o' or change a statement of fact to an opinion
in order to make the statement a 'comment' and
thereby invoke the privilege of fair comment.0 I

Even though few stories are scrapped, Britain's
defamation laws take an inevitable toll on political
reporting. Editors will print allegations against public
officials, but they rarely do so except when there is
strong supporting evidence.109 One editor referred to
the Wilbur Mills' tidal basin incident that occurred in
the United States.' He suggested that the facts in that
case were so strong that, had a similar incident
occurred in Britain, it would have been widely
reported and commented on. Indeed, the British
Wilbur would probably have been the subject of
much derisive comment.

However, a very different picture emerges when
British editors are asked about a case like Watergate.
That case was slow developing, and was initially
based on inside sources who were unwilling to be
named. In some instances, sources were unknown
even to the reporters themselves, and were unwilling
to be publicly revealed. Thus, it was difficult for
editors and publishers to produce legally admissible
evidence substantiating their allegations of mis-
conduct. Nevertheless, the Watergate story was
published in the United States. Would the same type
of story have been reported in England? British
editors and defamation lawyers uniformly stated that,
without legally admissible evidence, they would have
been unable to print such allegations.' Even The Sun
newspaper, one of the tabloids, suggested that it
would have been 'reluctant to run' such a story."2

Moreover, if a libel suit had been brought, news
sources might have 'dried up.' The sources, who in
the case of Watergate were governmental insiders,

MEDIA LAW & PRACTICE, Vol. 14, No. 1, 1993 7



might have feared retaliation and refused to provide
further information. As a result, the investigation
might not have continued to conclusion and the full
extent of the scandal might never have been revealed.

The 'chilling' effect of British defamation law is
also dramatically revealed by the case of Robert
Maxwell, the British publishing magnate who died
mysteriously off the coast of the Canary Islands in
1992. Following his death, it was discovered that he
had suffered serious financial reverses. In addition,
he had looted his companies thereby causing major
losses to British pensioners. Some suggested that
Maxwell's financial problems would have come to
light earlier except for Maxwell's litigious nature
which caused the British press to be reluctant to make
allegations against him.113 As a result, the extent of
Maxwell's problems did not come to light until after
his death.

British editors and lawyers flatly stated that they
were well aware of Maxwell's litigious nature,"4 and
that they were careful about their reporting on him."I
One defamation lawyer stated that the British media
was 'scared' of Maxwell because he used the libel
laws 'savagely."'" Another lawyer indicated that he
routinely demanded proof that 'one hundred percent'
of all allegations made against Maxwell were
accurate."' Mr Alistair Brett, Company Solicitor for
the London Times, flatly stated that Mr Maxwell was
quick to serve defamation writs, and that he would do
so if the newspaper got so much as a word wrong."'

British editors confirmed that Maxwell's litigious
nature affected their reporting on him.' Repeatedly,
the media indicated that Maxwell's threats had a
chilling effect which prevented them from publishing
allegations that could not be easily proved in court.
Publishers would make allegations against Maxwell
when they had strong evidence to support their
allegations. But, when the media lacked compelling
proof, it would not publish. Thus, the media withheld
items that would have been aired against someone
who was less litigious.20 For example, editors were
much more willing to print allegations against Rupert
Murdoch, another British publishing magnate who is
less litigious.12 ' The net effect is that many things that
were known about Maxwell went unreported, includ-
ing his financial reverses. 122

Of course, some papers may regard defamation
judgments as simply a cost of doing business, and
therefore may engage in more robust reporting
despite the threat of liability.'23 Perhaps these papers
sensationalise, even though they know that they are
taking risks, in order to gain a competitive advantage.
They hope that they can net enough additional
revenue to pay defamation claims and still make a
profit.'24 The tabloids, themselves, suggest that such
claims are ridiculous. Thomas Crone, the Legal
Manager for News International which owns The
Sun, claims that the risk of defamation actions is
simply too great.'25 In addition, he claimed that it is
difficult to predict which stories will produce major
circulation increases. There are fantastic stories
which produce no significant increase in sales.'26

Britain's defamation laws do, however, have one

positive effect: they encourage newspapers and
broadcasters to make sure that their reporting is even-
handed. Because they fear the possibility of liability,
British editors tend to check and recheck their stories.
In addition, they tend to rewrite articles to make sure
that their coverage is balanced.'2 7 For example, The
Guardian appears to be particularly careful about
balance. If there is contrary information, it is often
placed closer to the beginning of the piece rather than
at or near the end.

C. Exploiting privileges

Because of their fear of defamation suits, British
newspapers and broadcasters have become remark-
ably adept at finding ways to get material into print.
They report freely on the British Royal Family which
never sues for defamation. They also report fairly
freely on cabinet ministers who, by custom, cannot
sue for defamation without first gaining clearance'
Of course, this custom provides publishers with only a
limited reprieve. Once ministers relinquish their
cabinet posts, they are free to sue regarding defama-
tory statements made while they were in office.'29

The British media also takes advantage of various
privileges including the absolute privileges for
accurate reporting of parliamentary debates and
judicial proceedings.'30 Indeed, many hard-hitting
pieces are carefully sculpted pieces based on state-
ments rendered in privileged contexts.'

The British media's tendency to base allegations on
testimony heard in courts or in parliament is some-
what disturbing. Obviously, it is desirable for the
media to report what transpires in these two contexts.
But, in a free society, one would prefer to have a more
robust media that does its own investigations, and
reports freely about it. Obviously, Britain does have
investigative journalists. However, as the Watergate
and Maxwell examples suggest, Britain's press
reports less freely.

To its credit, the British press is remarkably adept
at manipulating and taking advantage of the various
privileges. When newspapers gain information about
a scandal, but feel that they do not have enough
legally admissible evidence to support their allega-
tions, they sometimes ask an MP to raise the matter
during 'question time."32 The press is then free to
report on the question and the response, if any. If the
paper feels strongly enough about a matter, they
might ask an MP to schedule a matter for an 'early day
motion' - a motion suggesting that a matter has
troubling implications and should be investigated.

But, despite the British press' resourcefulness, it is
unable to report on many matters of public interest.
The press must have sufficient evidence of wrong-
doing before it can ask an MP to ask a question or file
an early day motion. Of course, part of the problem
is that some of the most important allegations seem
fairly preposterous in the beginning. This was true
of Watergate until a sufficient mass of proof was
developed. But how is the proof to be developed
under England's system? Without sufficiently
credible support, MPs might be reluctant to ask

MEDIA LAW & PRACTICE, Vol. 14, No. 1, 19938



questions for fear that they might not be taken
seriously.

IV. Comparison to the US
Once the British interviews were complete, we then
interviewed US editors, reporters and defamation
lawyers in an effort to find out whether they func-
tioned differently from their British counterparts.

A. The doomsday scenario

Although we believed that US newspapers and
broadcasters would be much more relaxed about the
possibility of defamation suits, there was reason to
suspect that our belief was wrong. In recent years,
much has been written about US defamation law.
Many complain that, despite the actual malice
standard, US defamation law has a very stifling
impact on speech. They point to the fact that libel
litigation continues unabated,' and indeed seems to
be on the rise.'34 As one commentator noted, 'an
astonishing shift in cultural and legal conditions has
caused a dramatic proliferation of highly publicised
libel actions brought by well-known figures who seek,
and often receive, staggering sums of money.""

Moreover, even though there were virtually no
recoveries in the first years after New York Times was
decided, that situation has now changed."' Anthony
Lewis recently observed that 'publishers are not
dancing in the streets today."" He offers several
examples:

'Last July [July, 1982] a jury in Washington, DC
awarded over $2 million to the president of the Mobil
Oil Corporation, William Tavoulareas, for a
Washington Post story stating that he had "set up his
son" in a shipping management firm that did business
with Mobil. Carol Burnett, the actress, won $1.6
million from the National Enquirer. A former Miss
Wyoming won $26.5 million from Penthouse
Magazine, reduced by the trial judge to $14 million,
but the entire award was set aside on appeal. News-
papers in San Francisco and Oklahoma City and
Alton, Illinois, have faced judgments in the
millions." '

The current situation is aggravated by the fact that,
even plaintiffs who do not necessarily expect to
prevail in libel actions, nevertheless file such actions.
There are many reasons. Libel plaintiffs are often
motivated by non-economic factors such as the hope
of clearing their names.'39 In addition, in some cases,
economic factors do exist. Plaintiffs bring suits hoping
to gain modest settlements from defendants who wish
to avoid the cost of litigation.'40

Because the threat of litigation continues to exist,
one might speculate that US libel laws force editors
to engage in a degree of self-censorship.141 Obviously,
any litigation can be expensive. But libel litigation is
particularly expensive. The actual malice standard
encourages plaintiffs to seek extensive discovery of
editorial decisionmaking processes; a process that can
take years and cost millions of dollars to complete.142

In addition, defendants lose many defamation cases
at the trial court level. Even though they win most of
these cases on appeal, they must bear the cost of the
appeal.143 Moreover, the number of judgments that
are sustained on appeal has increased."

Because of these risks, one might suspect that US
editors would not be free and uninhibited in their
coverage. Even editors who believe that they will
ultimately prevail in a libel action may be deterred
from publishing for fear that the costs of defending a
possible action may be substantial.145 Some publishers
may be sufficiently well financed that they are
undeterred by these potential costs, and are willing to
publish notwithstanding the threat of litigation.'4 6 But
many small publishers would be devastated by a
large award. Moreover, even some large publishers
indicate unease by requiring authors to agree to
indemnify the publisher in the event of a defamation
action.147 These agreements may encourage the
authors themselves to engage in self-censorship.148

B. The interviews

These dire assessments of the state of US libel were
not, however, borne out by the interviews. US editors
are concerned about the threat of defamation actions,
and the possibility of adverse judgments, but they are
far less concerned about this possibility than their
British counterparts.'49 For example, Bob Edwards of
National Public Radio's Morning Edition flatly stated
that defamation laws had no impact on his coverage. so

One reason there is less concern is that US news-
papers are threatened with suit, and actually sued, far
less frequently than their British counterparts."' The
Louisville Courier-Journal is, for example, sued only
once every two years or so.152 The Washington Post
receives three or four letters a year from lawyers
threatening suit,'53 but is rarely sued.'54 The New York
Times receives about one letter a month from
lawyers, and is sued only about once a year.' Bob
Edwards was unable to state whether NPR had
received threatening letters or had been sued."'

Because the threat of suit is much lower, US editors
tend to be more worried about journalistic accuracy
than they are about the threat of defamation suits."'
Theodora Brown, Assistant General Counsel for
National Public Radio, suggested that most threats
are made after the fact."' Most editors strive, for
professional reasons, to report accurately.'5 9 Editors
indicated that they were disinclined to publish
material that was untrue, or that they could not
support with hard evidence." Thus, at times, they
knew things they did not print. But the primary
reason for withholding such information was that the
editor did not want to publish something that was
untrue for ethical reasons, as well as because it might
diminish credibility or harm the paper's standing in
the community.'6' Moreover, they felt that, if they
lived up to journalistic ideals, that they had little to
worry about in terms of litigation.16 2

These attitudes are reflected in the day-to-day
functioning of US newspapers and broadcasters.
Unlike the British, the US media does not have teams

MEDIA LAW & PRACTICE, Vol. 14, No. 1, 1993 9



of lawyers who comb through copy searching for
material that may be defamatory.163 Instead, they
allow the editors themselves to decide whether an
article is potentially defamatory.7" When editors
perceive that there is a problem, they can then involve
counsel. 16 At this point, the process is similar to the
process used by English media outlets. The outside
attorney examines the statement, and seeks to deter-
mine whether there is adequate evidence to support
the assertion.166 In some instances, the attorney urges
the paper to soften or rewrite an allegation. However,
if there is adequate evidence to support a claim, the
paper might publish the article without regard to the
fact that it contains hard-hitting allegations.

Is there a Maxwell parallel in the United States - a
particularly litigious individual who scares news-
papers and stunts their coverage of him? The simple
answer is no. Some media reported that they
encounter particularly litigious individuals,67 but that
the person's litigious nature rarely has much effect on
coverage.68 In a few instances, editors will soften or
alter stories to protect themselves, but they rarely kill
a story.'69 Moreover, they do not seem to fear any
particular individual like the British media feared
Maxwell.o1 7

One might suspect that US media that publish and
broadcast overseas might be more cautious in their
coverage for fear that they could be sued under
another country's defamation laws. CNN broadcasts
around the world. To the extent that plaintiffs have a
choice, they will opt to sue CNN in a foreign country.
As a result, if the absence of an actual malice standard
has a 'chilling' effect on journalism, one would
suspect that overseas broadcasters might be 'chilled'
in some cases by the threat of an English defamation
action."

But the interviews revealed that, by and large, this
was not the case.17 ' The Washington Post and New
York Times indicated that they use almost the same
procedures for overseas publications and broadcasts
that they used for domestic ones.173 In only rare
instances would a story be softened for the overseas
market.174 Moreover, neither organisation had been
threatened by Robert Maxwell regarding their
coverage of him '7 and both treated him no
differently than they treated anyone else."' Cable
News Network (CNN) was a little more cautious
about its coverage. Again, its primary concern was
with journalistic accuracy and with 'getting it right.'177

But, at the same time, because CNN broadcasts
constantly to all parts of the globe, it is more cautious
about the threat of defamation suits.7 1 In addition,
CNN is much more likely to have lawyers routinely
review its broadcasts for the possibility of defamatory
information.179

Conclusion
The United States Supreme Court's decision in New
York Times v Sullivan is now nearly 30 years old. In
that decision, the Court speculated about the impact
of state defamation laws on editorial decisionmaking.
In the process, the Court made sweeping statements

about the need to protect free expression, and about
the need for 'breathing space."" The Court also
indicated that there must be protection for erroneous
statements.' As a result, the Court articulated the
actual malice standard.

In formulating the actual malice standard, the
Court itself did not rely on detailed empirical studies
demonstrating the impact of defamation laws.
Instead the Court chose, as it often does, to speculate
about the need for an actual malice standard.
Whether the Court speculated correctly has been a
matter of debate.

The British experience provides interesting insights
into the impact of the actual malice standard.
Interestingly enough, that contrast suggests that the
Supreme Court's original conclusions regarding the
need for an actual malice standard were essentially
correct.82 By contrast to the US media, the British
media is far more timid. British reporting seems to
be 'chilled' by prevailing defamation laws, and the
British press does not appear to be as free and robust
as the US press. Correspondingly, the US media
seems to believe that it has more 'breathing space' for
errors as indicated by its operating procedures and its
statements. US editors seem more concerned about
journalistic accuracy and integrity than they do about
the threat of liability.

Should the United States Supreme Court provide
additional protection to the media? Based on the
interviews, it is difficult to argue that additional
protection are necessary. The actual malice standard
may have its drawbacks, but it does not impose an
undue burden on the media. There is no evidence of a
serious 'chilling' effect. US editors do consult
defamation attorneys from time-to-time, and they do
alter some articles in order to minimise the possibility
of being sued. But this chilling effect is minimal, and
may in fact be healthy.

Russell L. Weaver, Professor of Law, University of
Louisville, USA.

Geoffrey Bennett, Senior Lecturer, City University,
London.

NOTES

1. 376 US 254 (1964).
2. See Sheldon W. Halpern, Of Libel, Language, And Law:

New York Times v Sullivan at Twenty Five, 68 NCL Rev 273,
277 (1989-90) ('Certainly, Sullivan was new; it was "the first
time" that the Supreme Court spoke directly of the extent to
which the first amendment limited the common-law defama-
tion action.'); David W. Robertson, Defamation and the
First Amendment: In Praise of Gertz v Robert Welch, Inc, 54
Tex L Rev 199, 211 (1976) (citing Gertz v Robert Welch, Inc
418 US 323, 370 (1974) (White, J, dissenting)); Geoffrey R.
Stone, Justice Brennan and the Freedom of Speech: A First
Amendment Odyssey, 139 U Pa L Rev 1333, 1343 (1991)
(Brennan's opinion in New York Times revolutionised the
law of libel and, perhaps more important, signalled a critical
shift in our first amendment jurisprudence).

3. Quoted in Kalven, The New York Times Case: A Note on
'The Central Meaning of the First Amendment', 1964 Sup Ct
Rev 191, 221 n 125. Columnist Anthony Lewis remarked,
many years later, that he regarded Sullivan as a 'thrilling'

MEDIA LAW & PRACTICE, Vol. 14, No. 1, 199310



decision. Anthony Lewis, New York Times v Sullivan Recon-
sidered: Time to Return to 'The Central Meaning of the First
Amendment', 83 Colum L Rev 603, 625 (1983).

4. Lewis, supra note 3, at 608.
5. Ibid note 1 at 279-80.
6. Ibid.
7. Ibid. Although the actual malice standard survived the

Rehnquist revolution, it has been scaled back somewhat.
Compare Rosenbloom v Metromedia, Inc, 403 US 29, 42-43
(1971) ('We honor the commitment to robust debate on
public issues . .. by extending constitutional protection to all
discussion and communication involving matters of public or
general concern, without regard to whether the persons
involved are famous or anonymous.') with Gertz v Robert
Welch, Inc, 418 US 323, 343 (1974) ([W]e conclude that the
state interest in compensating injury to the reputation of
private individuals requires that a different rule should
obtain with respect to them).

8. See Richard A. Epstein, Was New York Times v Sullivan
Wrong?, 53 U Chi L Rev 782 (1986).

9. Libel Defense Resource Center Press Release 1 (September
26, 1991):

The new LDRC findings, summarising a comprehensive
report to be issued later this month, cover the two years
ending 31 December 1990. The LDRC study documents a
dramatic increase in the already-high average of damage
awards against media defendants in libel (and related) cases.
Compared to the prior two-year period, the average award
increased ten-fold, from almost half-a-million in 1987-88
($431,730) to just under $4.5 million in 1989-90
($4,470,460). This most recent average is more than 3 times
larger than the average award for the 8 years prior to the
most recent study period, which was just under $1.5 million
($1,420,866). Including the most recent data, the average
media libel award for the decade, 1980-90, was nearly $2
million ($1,836,557).

10. Epstein, supra note 8, at 783; see also Lewis, supra note 3, at
603 ('This is an appropriate time to think again about that
great case. It is a time of growing libel litigation, of enormous
judgments and enormous costs.'); Rodney A. Smolla, Let
The Author Beware: The Rejuvenation of The American Law
of Libel, 132 U Pa L Rev 1 (1983) ('an astonishing shift in
cultural and legal conditions has caused a dramatic prolifera-
tion of highly publicised libel actions brought by well-known
figures who seek, and often receive, staggering sums of
money.').

11. Anthony Lewis describes the process that might transpire in
a case (making specific reference to the case of Westmore-
land v CBS):

The first thing that is going to happen in the Westmoreland
case is discovery: intensive, prolonged, enormous discovery.
The General's lawyers will try to learn everything about the
preparation and editing of the documentary. They will ask
for all the film shot in the making of the programme, of which
of course only a small portion went on the air; it is routine for
commercial networks to spend hours on a filmed interview
for such a documentary, for example, and then use only
minutes or even seconds. The lawyers will ask for scripts
from all stages of the enterprise, and for internal memoranda
among reporters, editors, and producers. The effort will be
to show what General Westmoreland and his friends have
already charged; that CBS had material in hand disproving
its conspiracy theory about the infiltration figures but
deliberately chose not to use it - in other words, that CBS
could and should have made a different programme. The
lawyers will surely also ask for the report of the CBS internal
investigation. They will depose the producers and reporters.
They will depose the witnesses who made the charges on the
programme, asking them for their sources.

CBS's lawyers will be at least as ingenious and determined.
They will turn to all imaginable public and private sources to
explore the accuracy of what the programme said - and of
what General Westmoreland says it said. They will depose
the General, taking him in infinite detail over the conduct of

the war in Vietnam. They will depose men who were with
him there, army officers and CIA agents and diplomats, and
they will depose high Washington officials of that time:
everyone involved in the estimates of enemy strength, from
the field to the White House. They will no doubt also look in
the TV Guide article that may have provoked the libel suit.
The article relied on confidential sources inside CBS, who
leaked unedited transcripts of the full interviews from
which editors put the programme together. Who were those
sources?

The prospect of discovery in the Westmoreland case is so
endless that a cynic might suggest a conspiracy by lawyers.
And the irony is that discovery has become as massive as it
has in libel cases in large part because of New York Times v
Sullivan.

Lewis, supra note 3, at 609-10; see also Halpern, supra note
2, at 279-80. The abuse of discovery is a potential hazard not
confined to the American law of defamation, see Arm-
strong, Discovery abuse and judicial management, New LJ
Vol 142 No. 6559 at p. 927 (1992). The contrast between the
American and English approach to this area is striking and
reflects differences in the way cases are pleaded and pro-
cessed in the two jurisdictions.

12. 441 US 153 (1979).
13. See Lewis, supra note 3, at 612.
14. See Garbus, 25 Years After 'Times v Sullivan': What Remains

to Be Done, 201 NYLJ 2-3 (1989) ('One idea advanced by
Professor Theodore Silver, a libel law scholar, is to require
the injured party to prove that the media intentionally tried
to harm him - it would not be enough to show only that the
media acted in reckless disregard of the truth.' He also notes:
'I believe that public officials and public figures should not be
permitted to sue for libel.'); Lewis, supra note 3, at 614-24.

15. The British Government's latest report continues to reject
the idea of a Sullivan defence. See Supreme Court Procedure
Committee Report on Practice and Procedure in Defama-
tion (1991).

16. See, Winfield and Jolowicz on Tort 13th ed 1989, at p.345.
17. See, Epstein, supra note 8, at 783:

Initially the rule [the actual malice rule] offends the sense of
justice because it makes innocent persons bear that harms
that have been inflicted upon them by other persons, includ-
ing those who have acted with negligence or even gross
negligence. Indeed my own view is that the proper rule in
defamation is strict liability, as it was at common law, so that
the deviation between the present law and the ideal is even
greater than it might seem to others. The question, then, is
what public interest can justify the deviation from these
ordinary standards of liability?

18.
19.
20.
21.

418 US 323 (1974).
Ibid at 343.
376 US at 271.
Ibid note 1 at 269-70:

The general proposition that freedom of expression upon
public questions is secured by the First Amendment has long
been settled by our decisions. The constitutional safeguard,
we have said, 'was fashioned to assure unfettered inter-
change of ideas for the bringing about of political and social
changes desired by the people.' Roth v United States, 354 US
476, 484, 77 S Ct 1304, 1308, 1 L Ed 2d 1498. 'The main-
tenance of the opportunity for free political discussion to the
end that government may be responsive to the will of the
people and that changes may be obtained by lawful means,
an opportunity essential to the security of the Republic, is a
fundamental principle of our constitutional system.' Strom-
berg v California, 283 US 359, 369, 51 S Ct 532, 536, 75 L Ed
1117. '[I]t is a prized American privilege to speak one's mind,
although not always with perfect good taste, on all public
institutions,' Bridges v California, 314 US 252, 270, 62 S Ct
190, 197, 86 L Ed 192, and this opportunity is to be afforded
for 'vigorous advocacy' no less than 'abstract discussion.'
NAACP v Button, 371 US 415, 429, 83 S Ct 328, 9 L Ed 2d
405. The First Amendment, said Judge Learned Hand,

MEDIA LAW & PRACTICE, Vol. 14, No. 1, 1993 11



'presupposes that right conclusions are more likely to be
gathered out of a multitude of tongues, than through any
kind of authoritative selection. To many this is, and always
will be folly; but we have staked upon it our all.' United
States v Associated Press, 52 F Supp 362, 372 (DCSDNY
1943). Mr Justice Brandeis, in his concurring opinion in
Whitney v California, 274 US 357, 375-76, 47 S Ct 641, 648,
71 L Ed 1095, gave the principle its classic formulation:

'Those who won our independence believed *** that public
discussion is a political duty; and that this should be a
fundamental principle of the American government. They
recognised the risks to which all human institutions are
subject. But they knew that order cannot be secured merely
through fear of punishment for its infraction; that it is
hazardous to discourage thought, hope and imagination;
that fear breeds repression; that repression breeds hate; that
hate menaces stable government; that the path of safety lies
in the opportunity to discuss freely supposed grievances and
proposed remedies; and that the fitting remedy for evil
counsels is good ones. Believing in the power of reason as
applied through public discussion, they eschewed silence
coerced by law - the argument of force in its worst form.
Recognizing the occasional tyrannies of governing
majorities, they amended the Constitution so that free
speech and assembly should be guaranteed.'

22. The case arose during the relatively turbulent decade of the
1960s, and involved the historic struggle by African-
Americans, and others, for their civil rights. The case
involved a full-page advertisement titled 'Heed Their Rising
Voices' describing events that had allegedly transpired in
Montgomery, Alabama. Ibid at 256. The Court summarised
the ad as follows:

Respondent's complaint alleged that he had been libelled by
statements in a full-page advertisement that was carried in
The New York Times on March 29, 1960. Entitled 'Heed Their
Rising Voices,' the advertisement began by stating that 'As
the whole world knows by now, thousands of Southern
Negro students are engaged in widespread non-violent
demonstrations in positive affirmation of the right to live in
human dignity as guaranteed by the US Constitution and the
Bill of Rights.' It went on to charge that 'in their efforts to
uphold these guarantees, they are being met by an unprece-
dented wave of terror by those who would deny and negate
that document which the whole world looks upon as setting
the pattern for modern freedom.***' Succeeding paragraphs
purported to illustrate the 'wave of terror' by describing
certain alleged events. The text concluded with an appeal for
funds for three purposes: support of the student movement,
'the struggle for the right-to-vote,' and the legal defense of
Dr Martin Luther King, Jr, leader of the movement, against
a perjury indictment then pending in Montgomery.

The text appeared over the names of 64 persons, many
widely known for their activities in public affairs, religion,
trade unions, and the performing arts. Below these names,
and under a line reading 'We in the south who are struggling
daily for dignity and freedom warmly endorse this appeal,'
appeared the names of the four individual petitioners and of
16 other persons, all but two of whom were identified as
clergymen in various Southern cities. The advertisement was
signed at the bottom of the page by the 'Committee to
Defend Martin Luther King and the Struggle for Freedom in
the South,' and the officers of the Committee were listed.
Ibid at 256-57.

Respondent LB Sullivan was one of three elected Com-
missioners of the City of Montgomery, Alabama, and was
designated 'Commissioner of Public Affairs' with responsi-
bility for, among other things, supervision of the Police
Department. Sullivan claimed that the advertisement
defamed him because it made several allegations regarding
police conduct in Montgomery. Ibid at 257-58:

Of the 10 paragraphs of text in the advertisement, the third
and a portion of the sixth were the basis of respondent's claim
of libel. They read as follows:

23.
24.

25.
26.
27.

Third paragraph:

'In Montgomery, Alabama, after students sang 'My
Country, Tis of Thee' on the State Capitol steps, their
leaders were expelled from school, and truckloads of police
armed with shotguns and tear-gas ringed the Alabama State
College Campus. When the entire student body protested to
state authorities by refusing to re-register, their dining hall
was padlocked in an attempt to starve them into submission.'

Sixth paragraph:

'Again and again the Southern violators have answered
Dr King's peaceful protests with intimidation and violence.
They have bombed his home almost killing his wife
and child. They have assaulted his person. They have
arrested him seven times - for 'speeding,' 'loitering' and
similar 'offenses.' And now they have charged him with
'perjury' - a felony under which they could imprison him for
ten years.*

In addition, he alleged that some of these statements were
untrue, but all of which Sullivan thought defamed him as
Commissioner of Public Affairs.
Ibid at 271.
Under Alabama law, the ad was 'libelous per se' and not
privileged. Ibid at 262. As a result, the trial court judge
instructed the jury that they should find for Sullivan if they
concluded that the New York Times had published the
advertisement, as well as that the statements were made 'of
and concerning' respondent.' Ibid The judge also instructed
the jury that, even though Sullivan offered no proof of
'actual pecuniary loss,' they should presume that respondent
had suffered legal injury on the mere proof of publication.
Ibid. The judge gave this instruction because Alabama law
provided that, if the advertisement was libellous per se,
falsity and malice were presumed. Ibid.

Respondent also sought punitive damages. Under
Alabama law, a court could only award punitive damages to
a public officer if the official had first made a written demand
for a public retraction, and the defendant had failed or
refused to make the retraction. Ibid at 261. Sullivan had
served the required demand on petitioners, but none of them
had responded. Ibid. The judge therefore submitted an
instruction on punitive damages which stated that punitive
damages could only be awarded based on a showing of
.actual malice,' Ibid. and could not be awarded based merely
on a showing of negligent or careless conduct. Ibid. How-
ever, the trial judge refused to instruct the jury that they
must be 'convinced' of malice, in the sense of 'actual intent'
to harm or 'gross negligence and recklessness.' Ibid.

The jury returned a verdict for Sullivan in the amount of
$500,000. Ibid at 256. The verdict did not differentiate
between actual and punitive damages. In fact, the judge
refused a jury instruction that would have required the
differentiation between actual and punitive damages. Ibid.
at 262.

The New York Times appealed the judgment to the
Alabama Supreme Court, but that court affirmed. The court
agreed that petitioners' statements were libelous per se, and
that they were actionable without proof of pecuniary injury.
Ibid at 263. After finding that the statements referred to
Sullivan, the court concluded that the New York Times had
acted irresponsibly. The Alabama Supreme Court placed
great emphasis on the fact that 'the Times in its own files had
articles already published which would have demonstrated
the falsity of the allegations in the advertisement.' Ibid at
263.
Ibid at 273 (quoted Craig v Harney, 331 US 367, 376.)
Ibid.
Ibid The Court stated in full that:

Authoritative interpretations of the First Amendment
guarantees have consistently refused to recognize an excep-
tion for any test of truth - whether administered by judges,
juries, or administrative officials - and especially one that
puts the burden of proving truth on the speaker. . The
constitutional protection does not turn upon 'the truth,

MEDIA LAW & PRACTICE, Vol. 14, No. 1, 199312



popularity, or social utility of the ideas and beliefs which are
offered.' NAACP v Button, 371 US 415, 445, 83 S Ct 328,
344, 9 L Ed 2d 405. As Madison said, 'Some degree of abuse
in inseparable from the proper use of every thing: and in no
instance is this more true than in that of the press.' 4 Elliott's
Debates on the Federal Constitution (1876), p. 571. In
Cantwell v Connecticut, 310 US 296, 310, 60 S Ct 900, 906, 84
L Ed 1213, the Court declared:

'In the realm of religious faith, and in that of political belief,
sharp differences arise. In both fields the tenets of one man
may seem the rankest error to his neighbor. To persuade
others to his own point of view, the pleader, as we know, at
times, resorts to exaggeration, to vilification of men who
have been, or are, prominent in church or state, and even to
false statement. But the people of this nation have ordained
in the light of history, that, in spite of the probability of
excesses and abuses, these liberties are, in the long view,
essential to enlightened opinion, and right conduct on the
part of the citizens of a democracy.'

28. Ibid at 271-72 (quoting NAACP v Button, 371 US 415, 433):
'That erroneous statement is inevitable in free debate, and
that it must be protected if the freedoms of expression are to
have the "breathing space" that they "need *** to survive.

29. Ibid at 278.
30. Ibid at 279.
31. Ibid at 279.
32. Ibid at 274.
33. Ibid at 279-80.
34. Op cit note 16 at p. 310.
35. Ibid at 314.
36. Ibid at 324-33.
37. Ibid at 333-45.
38. The Financial Times, 9 October 1989, p. 48, col. 1. There

have been other proposals for change as well. See Robert
O'Connor, The Debate Over Britain's Libel Laws: Discus-
sions Have Intensified Since the Death of Robert Maxwell,
Editor and Publisher, at 22-23 (29 February 1992).

39. The Financial Times, 30 May 1989 p. 44, col. 2.
40. Supreme Court Procedure Committee Report on Practice

and Procedure in Defamation (1991).
41. Ibid at 164-65.
42. Ibid at 164. It has been suggested to us by some media

representatives that we should consider the introduction of a
defence similar to that applied in the United States in the
light of the decision in New York Times v Sullivan (1964) 376
US 254.

43. Ibid.
44. Ibid at 164-65.
45. Ibid at 165.
46. Times (London), 17 December 1987, at 2, col. 2.
47. Times (London), 18 December 1987, at 5, col. 8.
48. Times (London), 17 December 1987, at 2, col. 2.
49. Times (London), 20 July 1986, at 1, col. 4.
50. Ibid.
51. Times (London), 14 December 1986, at 2, cols. 7, 8.
52. Times (London), 20 July 1987, at 1, col. 4.
53. Ibid.
54. Times (London), 21 March 1987, at 2, col. 1.
55. Times (London), 25 July 1987, at 1, col. 4.
56. Ibid.
57. The Financial Times (London), 30 May 1989, p. 44, col. 1.
58. Her husband, Peter Sutcliffe, was convicted of committing a

number of murders in Yorkshire. He was dubbed by the
press the 'Yorkshire Ripper.'

59. The Financial Times, 9 October 1989, p. 48, col. 2.
60. Ibid.
61. Bob Edwards, Morning Edition, National Public Radio (15

October 1991).
62. Ibid.
63. Private Eye, p. 7, col. 3 (22 May 1992).
64. In a recent issue, it criticised other newspapers for their

reporting:

The fantastic vendetta conducted by the Murdoch press
against Carmen Proetta, a witness to the SAS shooting of

three unarmed IRA members in Gibraltar in 1988, has
reached a new low.

Last Sunday, the News of the World produced lurid allega-
tions that Mrs Proetta took money to provide fake passports,
and the allegations were copied out by The Sunday Times.

The News of the World story reads oddly and its details will

be fully investigated in the weeks ahead. Private Eye, p. 5,
col. 2 (22 May 1992).

65. Ibid at 11, col. 2-3.
66. Daily Mirror, p. 5, col. 4 (4 June 1992).
67. The Sun, p. 4, col. 6 (5 June 1992) (emphasis in original).
68. Michael Goldfarb, National Public Radio, interviewing Ian

Hislop for National Public Radio's Morning Edition (15
October 1991) [hereinafter Hislop Interview].

69. Hislop Interview, supra.
70. Interview with Mr Alistair Brett, Company Solicitor, The

Times (London), in London, England (3 June 1992) [herein-
after Brett Interview].

71. Interview with Mr Campbell Page, Executive Editor, The
Guardian, in London, England (28 May 1992) [hereinafter
Page Interview].

72. Interview with Mr Peter Smith, Head of Programme Legal
Services, Thames Television, in London, England (4 June
1992) [hereinafter 'Smith Interview'].

73. Ibid (Suggesting that this occurs because the tabloids tend to
cause both the public and judiciary to hold the press and
broadcast media in disrespect). Others agreed. Interview
with Mr Tom Crone, Legal Manager, News International, in
London, England (4 June 1992) [hereafter Crone Interview]
(at the trial court, newspapers are 'likely to lose.').

74. Brett Interview, supra note 70 (The Times receives letters
from solicitors at the rate of two to three a fortnight, and a
writ about once a month); Crone Interview, supra note 73
(News International gets three to four letters per week, or
one hundred and fifty to two hundred letters per year); Page
Interview, supra note 71 (The Guardian receives somewhere
between 100 and 120 letters from solicitors per year); Smith
Interview, supra note 72 (Thames Television receives about
100 letters from solicitors per year).

75. Ibid.
76. Page Interview, supra note 71 (Of the 100-120 letters The

Guardian receives from solicitors per year, it pays a small
settlement sum in about 40 cases). However, Thames Tele-
vision finds that they have an adequate defense, and are able
to convince opposing solicitors of this fact, in nearly 99 per
cent of all cases. Smith Interview, supra note 72.

77. Crone Interview, supra note 73 (Of the 150 to 200 letters that
News International receives per year, about ten percent
evolve into writs); Smith Interview, supra note 72 (for every
one hundred or so demand letters received by Thames
Television about five writs were issued).

78. Editors and Libel Claims, A report on Libel Claims against
Regional Newspapers (1992).

79. Libel in the news, New LJ, Vol. 142 Nos 6570 and 6571 at pp.
1337 and 1390. The study is based on four national dailies,
The Guardian, The Times, The Sun, and the Daily Mirror,
four national Sunday papers, The Observer, Sunday Mirror,
The People, and the News of the World, and one local
evening paper the Evening Standard published in London. It
covers the six months from January to June of 1992.

80. Ibid at p. 1337.
81. New LJ Reports Vol 142 No. 6569 at p. 1306, (CA).
82. Bob Edwards, National Public Radio's Morning Edition,

interviewing Mr Ian Hislop, Editor, Private Eye magazine
(3 March 1992).

83. Ibid.
84. Page Interview, supra note 71.
85. Ibid.
86. Smith Interview, supra note 72. The Guild Of British News-

paper Editors survey (above note 78) found that there had
been an increase in the percentage of titles which carried
insurance from 58 per cent in 1990 to 70 per cent in 1991.
Insurance premiums had increased for 13 per cent of those
insured.

87. Page Interview, supra note 71.

MEDIA LAW & PRACTICE, Vol. 14, No. 1, 1993 13



88. Brett Interview, supra note 70; Crone Interview, supra note
73 (News International which controls a number of papers
including The Sun and The Times also has a lawyer
who comes in at night to review 'every sentence with legal
danger').

89. Smith Interview, supra note 72.
90. Ibid.
91. Brett Interview, supra note 70; Crone Interview, supra note

73; Page Interview, supra note 71; Smith Interview, supra
note 72.

92. Ibid.
93. Crone Interview, supra note 73.
94. Smith Interview, supra note 72.
95. Ibid.
96. Ibid.
97. Brett Interview, supra note 70; Crone Interview, supra note

73.
98. Brett Interview, supra note 70.
99. The Prime Minister's private secretary may brief the political

editors of Britain's national newspapers. These briefings,
which were once rendered in the lobby and therefore
referred to as the 'lobby system', are usually 'off the record.'
Nevertheless, editors obtain much salient, and sometimes
juicy, information. Ibid.

100. Crone Interview, supra note 73.
101. Smith Interview, supra note 72.
102. Brett Interview, supra note 70.
103. Page Interview, supra note 71.
104. Brett Interview, supra note 70; Page Interview, supra note

71; Smith Interview, supra note 72 (The interviewee could
only remember one instance in which Thames Television was
forced to 'kill' a programme in its entirety).

105. Brett Interview, supra note 70; Page Interview, supra note
71.

106. Brett Interview, supra note 70.
107. Smith Interview, supra note 72.
108. Brett Interview, supra note 70.
109. Page Interview, supra note 71.
110. Ibid. The incident concerned a politician in a potentially

compromising bout of nocturnal swimming.
111. Ibid.
112. Crone Interview, supra note 73.
113. Columnist Anthony Lewis summarised the situation as

follows:

How could he get away with it for so long? That is the
question posed by the collapse of Robert Maxwell's empire
so quickly after his death.

For years he ran what amounted to an international con-
fidence game, borrowing more and more, covering up his
accounts. An official British inquiry in 1971 found him unfit
to be in charge of a public company.

Yet politicians honored him; and newspapers printed his
boasts, hollow though most of them turned out to be.

The Financial Times of London said last week that
Maxwell was not some unimportant figure; his operations
affected large interest and many people. 'How was it,' the
paper asked, 'that he was able to play such a role, for so many
years, with such apparently cavalier disregard for the normal
standards of probity? How could some of the world's leading
banks lend so much money to him?'

It was British corporate regulatory law that failed, The
Financial Times said. Yes, it did.

But there was another reason why Maxwell escaped
proper scrutiny for so long: Britain's stringent libel
law, which makes it dangerous to write critically about a
scoundrel like Maxwell.

Whenever anyone suggested wrongdoing by Maxwell, he
sued. He brought 21 libel actions against the authors and
others connected with two biographies of him. He sued the
BBC, Rupert Murdoch, the editors of half a dozen English
newspapers.

The threat of a libel suit is so potent in silencing critics in
Britain because the law is so favourable to libel plaintiffs.
Nearly everyone who sues the press gets a cash settlement or
wins a jury verdict at trial - and keeps it on appeal.

Anthony Lewis, Britain's Plaintiff-Friendly Libel Laws
Shielded Maxwell's Scams From Scrutiny, LA Daily J, at 2
(16 December 1991); O'Connor, supra note 38, at 22 (Max-
well, who is now known to have looted the pension fund of
the Daily Mirror, used frequent lawsuits to discourage nega-
tive press coverage of his activities. The suits tied up publica-
tions in lengthy and expensive litigation.).

114. Brett Interview, supra note 70.
115. Ibid.
116. Smith Interview, supra note 72; see also Crone Interview,

supra note 73 (media was 'afraid' of Maxwell).
117. Crone Interview, supra note 73.
118. Brett Interview, supra note 70.
119. Ibid.
120. Ibid.
121. Smith Interview, supra note 72.
122. Ibid.
123. Ibid.
124. Ibid.
125. Crone Interview, supra note 73.
126. Ibid.
127. Smith Interview, supra note 72.
128. Brett Interview, supra note 70; Smith Interview, supra note

72.
129. Brett Interview, supra note 70.
130. Winfield & Jolowicz, supra note 16, at 333.
131. Illustrative is the following piece:

Two Kray twin copycats hatched an amazing plot to kid-
nap soccer hero Paul Gascoigne, a court heard yesterday.

Would-be gangsters Lindsay and Leighton Frayne
allegedly recruited Gazza's bodyguard and driver - ex-SAS
man Paul Edwards - to snatch the star.

The plot was revealed at Newport Crown Court where the
brothers are accused of robbery and conspiracy.
The Daily Mirror at 1, col. 5-6 (4 June 1992).

132. Brett Interview, supra note 70; Smith Interview, supra note
72.

133. See Epstein, supra note 8, at 782.
134. Epstein, supra note 8, at 783; see also Lewis, supra note 3, at

603 ('This is an appropriate time to think again about that
great case. It is a time of growing libel litigation, of enormous
judgments and enormous costs.').

135. Smolla, supra note 10, at 1. The situation was summarised by
one commentator as follows:

Among the public officials joining the litigation feast have
been Philadelphia Mayor William J. Green, who sued a CBS
television station for $5.1 million for reporting that he was
under federal criminal investigation; former Governor
Edward J. King of Massachusetts, who filed a $3.6 million
suit against the Boston Globe for implications conveyed by
articles, editorials, and political cartoons that King was
'unfit and incapable of properly performing the duties of
governor'; Governor William J. Janklow of South Dakota,
who filed a $10 million suit against Newsweek for an article
allegedly implying that he had raped an Indian girl; former
United States ambassador to Chile, Nathaniel Davis, and
two of his ex-assistants, who filed a $150 million suit against
the makers of Missing, alleging that the 1982 film implied
that the American embassy was connected with the killing of
an American free-lance writer during the 1973 coup d'etat in
Chile; and General William Westmoreland, who has sued
CBS for allegedly suggesting his complicity or incompetence
in connection with the underestimation of enemy troop
strength levels in Vietnam. Even former President Jimmy
Carter was prepared to join the list by suing the Washington
Post for a gossip column item relaying rumours that Blair
House had been bugged during Ronald and Nancy Reagan's
residence there before Reagan's inauguration. Carter chose
not to take action after his public threat of suit was enough to
force a retraction from the Post and a published letter of
apology.

Public interest advocates who are prominent among the
list of recent libel plaintiffs include Ralph Nader, who sued
Ralph de Toledano for statements de Toledano made in a
syndicated column about Nader's crusade against the lack of

MEDIA LAW & PRACTICE, Vol. 14, No. 1, 199314



safety in General Motors' Corvair, and feminist attorney
Gloria Allred, who filed a $10 million libel suit against a
California State Senator because of a characterisation in a
press release.

Entertainers, writers, and other media figures have also
contributed to the recent resurgence of the libel suit. Carol
Burnett's $10 million libel action against the National
Enquirer, and the $1.6 million verdict returned by the jury,
although later reduced by the court, obviously added great
impetus to the trend. There have, however, been many
others. Wayne Newton sued NBC over a report linking him
to organized crime, and Elizabeth Taylor filed a complicated
action against ABC over a 'docu-drama' that depicts Taylor's
life. Writer Norman Mailer filed a $7 million libel suit against
the New York Post, claiming that the newspaper defamed
him in reports about the trial of writer Jack Henry Abbott.
Kimerli Jayne Pring, Miss Wyoming of 1978, was awarded
$26 million (later reversed on appeal) by a federal court jury
in a suit against Penthouse magazine. Even E. Howard Hunt
has sought the refuge of the courts to rehabilitate his reputa-
tion; Hunt was awarded $650,000 in damages by a federal
jury in Miami against a weekly newspaper called the Spot-
light, for a story that linked Hunt to the assassination of John
F. Kennedy.

Ibid.
136. See Lewis, supra note 3, at 608.
137. Ibid at 608.
138. Ibid.
139. See Anderson, supra note 11, at 435.
140. Ibid at 435.
141. Ibid at 430-31 ('Nevertheless, self-censorship remains. Its

full extent is impossible to determine. Much of it is inherently
unmeasurable; it occurs whenever a reporter or editor omits
a word, a passage, or an entire story, not for journalistic
reasons but because of the possible legal implications.').

142. See Lewis, supra note 3, at 612 (In Herbert v Lando, dis-
covery took eight years, and CBS spent between $3 million
and $4 million in legal fees).

143. See Lewis, supra note 3, at 613:

The leaked secrets of the jury room are not likely to help the
Post on appeal. But they give us dramatic evidence in
support of a conclusion that libel lawyers had already
reached: When a case goes to a jury, the Sullivan rule means
little or nothing. All those phrases designed by the Supreme
Court to protect freedom of speech and press may not in fact
be applied. When a judge's charge lasts an hour or more, and
one sentence speaks of the need to find 'reckless disregard,'
it rolls right past the jurors - it would roll past any of us. In
the real world, too, jurors are part of a public that is not very
fond these days of the institutions that are usually libel
defendants: big newspapers and magazines and broad-
casters. They think that those media giants can afford hefty
damages and might as well pay. In the brief hearing that
Judge Gasch held after the return of the $250,000 compen-
satory judgment for Tavoulareas, the jury heard testimony
about the healthy profits of the Washington Post Company,
and Tavoulareas testified that he had spent $1.8 million on
lawyers' fees in this case. The jury took a few minutes to fix
punitive damages at $1.8 million.

144. Ibid at 603.
145. See Anderson, supra note 11, at 431 (Describing an editor

who deleted several passages from an article. 'The review
had consulted its lawyers, who advised that it would probably
win a libel suit, "but that the cost of defending it might easily
bankrupt the magazine. After a good deal of agonizing,...
we decided the risk was not worth it" ' The article notes that
a book was withdrawn from the market because of the threat
of a libel action); Lewis, supra note 3, at 614 ('Any sensible
publisher of comment on official conduct must worry today
about the legal process and its expense.').

146. Anderson, supra note 11, at 432.
147. Ibid at 433-34:

In book publishing, and to a lesser extent in magazine

publishing, the economic pressures for self-censorship are
exacerbated by the practice employed by many companies of
requiring authors to agree to indemnify their publishers for
some or all of the losses resulting from libel suits. In some
cases the writer promises only to indemnify ultimate judg-
ments. Other agreements require him to pay the judgment
and a specified portion of the costs of defending all suits,
whether successful or unsuccessful. Still others require him
to bear all costs of litigation as well as pay any settlement or
judgment. At least one major underwriter of libel insurance
insists that its policyholders obtain indemnification agree-
ments from writers. Some publishers and insurers maintain
that the losses caused by libelous statements should be borne
by those writing them and that indemnification provides
insurers with their only means of protection against irrespon-
sible writers. This argument, however, is untenable when
indemnification is not limited to ultimate judgments. To
require the author to bear the costs of successfully defending
a suit deters him not only from writing libelous statements,
but also from writing statements that, although not libelous,
may nevertheless be the subject of a suit. For the authors
these defense costs are overwhelming. In the instance of the
six books mentioned above, the authors reported defense
costs ranging from $10,000 to $19,000, figures that
represented 25 to 100 percent of their royalties.

148. Newspapers and broadcasters do have incentives which
encourage them to report items of public interest notwith-
standing the threat of a libel suit. The most important
incentive is their professional ethic, and their desire to
provide the public with necessary information. Ibid. at 434
('Reporters and editors share a professional ethic that
encourages them to seek to inform the public, even at the
risk of libel litigation.'). But, whether this ethic prevails,
in a battle between the ethic and economic realities, is
unclear.
Ibid.

149. Interview with Jim Mitchell, News Anchor, WDRB Televi-
sion, in Louisville, KY (8 July 1992) [hereafter Mitchell
Interview] (For local news programmes, most of what they
report on raises little or no defamation problems. Problems
arise most frequently with regard to investigative stories.).

150. Interview with Bob Edwards, Host, National Public Radio's
Morning Edition, at Washington, DC (23 July 1992) (here-
after 'Edwards Interview') ('zip impact').

151. Mitchell Interview, supra note 149 (WDRB Television may
receive two letters from lawyers a year regarding its
coverage, and is hardly ever sued).

152. Interview with Mr Hunt Hale, Louisville Courier-Journal, in
Louisville, KY (1 July 1992) [hereafter Hale Interview].

153. Telephone interview with Mary Ann Werner, Assistant
Counsel, Washington Post (6 July 1992) [hereinafter Werner
Interview].

154. Ibid.
155. Telephone interview with Mr George Freeman, Senior

Counsel, New York Times (7 July 1992) [hereinafter
Freeman Interview).

156. Edwards Interview, supra note 150 Theodora Brown of NPR
stated that NPR receives threatening letters very infre-
quently, perhaps once a year. Interview with Theodora
Brown, Assistant General Counsel for National Public
Radio, at Washington, DC (23 July 1992) (hereafter 'Brown
Interview').

157. Edwards Interview, supra note 150 (Edwards relates an
incident in which an interviewee alleged that the head of a
conservative political action committee frequented gay
parties. Edwards contacted the subject of the allegation who
threatened to sue if Edwards aired the allegation. Ulti-
mately, Edwards decided not to air. However, his decision
was based on concern for journalistic accuracy rather than
from the threat of suit.); Freeman Interview, supra note 155;
Hale Interview, supra note 152; Mitchell Interview, supra
note 149; Telephone interview with Ms Jennifer Weiss, Staff
Counsel, Cable News Network (9 July 1992) [hereafter
Weiss Interview].

158. Brown Interview, supra note 156.

MEDIA LAW & PRACTICE, Vol. 14, No. 1, 1993 15



159. Edwards Interview, supra note 150; Freeman Interview,
supra note 155; Hale Interview, supra note 152; Weiss
Interview, supra note 157.

160. Weiss Interview, supra note 157.
161. Hale Interview, supra note 152.
162. Freeman Interview, supra note 155; Hale Interview, supra

note 152.
163. Those who publish internationally do, however, sometimes

ask lawyers to undertake pre-publication review as a matter
of routine. Weiss Interview, supra note 157. But they do so
because of the risk under foreign laws. Ibid.

164. Freeman Interview, supra note 155; Hale Interview, supra
note 152; Mitchell Interview, supra note 149; Werner Inter-
view, supra note 153.

165. Ibid.
166. Hale Interview, supra note 152; Mitchell Interview, supra

note 149.
167. Mitchell Interview, supra note 149.
168. Ibid. Again, the one major exception is provided by those

who publish internationally. CNN will consider an
individual's litigious nature in deciding what to publish.
Weiss Interview, supra note 157.

169. Ibid.
170. Ibid.
171. In this regard it is interesting to note the refusal of a New

York court to enforce a British libel judgment, see Journal of
Media Law, Vol. 13 No. 2 at 205.

172. Freeman Interview, supra note 155; Werner Interview,
supra note 153.

173. Ibid.
174. Freeman Interview, supra note 155.
175. Ibid.
176. Ibid.
177. Weiss Interview, supra note 157.
178. Ibid.
179. Ibid.
180. Ibid at 271-72 (quoting NAACP v Button, 371 US 415, 433):

'That erroneous statement is inevitable in free debate, and
that it must be protected if the freedoms of expression are to
have the "breathing space" that they "need to survive".'

181. Ibid.
182. Columnist Anthony Lewis agrees:

The stuff of governmental decisions cannot be subject to a
legal test of truth in our constitutional system. One man's
truth is not another's. That is the central meaning of the first
amendment: the right to differ about political truth, the right
to criticise those who govern us without being held to a
standard of temperateness or truth.

Lewis, supra note 3, at 620.

MEDIA LAW & PRACTICE, Vol. 14, No. 1, 199316


	New York Times Co v Sullivan: the 'Actual Malice' – standard and editorial decision-making
	tmp.1683219517.pdf.VYT11

